5.     Onmogelijke combinatie werk en privé



In ‘Blog 6. De 14 grootste boosdoeners: deel 2’ noemde ik als factor: ‘work hard, play hard’. Het gevoel dat we de hele dag alles uit onze dag moeten halen. Helaas is dat een illusie. De boog kan niet altijd gespannen staan. Eerder las je al dat chronische stress en burn-out geen beroepsziekte is maar een combinatie van werk en privé factoren. Je kunt niet én een stressvolle baan hebben en mantelzorger zijn bijvoorbeeld. Maar ook het overlopen van werk in privé leidt tot spanning en chronische stress. Doordat we 24/7 bereikbaar zij is het makkelijk om ook in de avond die mail nog even te versturen en die laptop even open te klappen. Voordat we het weten zijn we de hele dag met ons werk bezig en de druk die daarbij komt kijken.

Het is gezond om werk en privé te scheiden wat een stuk lastiger is geworden tijdens de lockdowns in Corona tijd. We werken steeds meer asynchroon mede door de globalisering. Dit betekent dat je collega om 06.00 start met werken en mailen. Terwijl die klant uit het buitenland in de avonduren nog iets van je nodig heeft. Op deze manier zijn we de hele dag (in ieder geval mentaal) met ons werk bezig. Dit gaat ten koste van onze hersteltijd.



6.     Geen regie (gevoel geen invloed te hebben)



Het is al een paar keer voorbij gekomen: wij mensen hebben behoefte aan veiligheid. Dit hangt nauw samen met het gevoel dat we regie hebben over ons leven en welzijn. Controle betekent overleven. De behoefte aan controle verschilt per persoon. Mensen die in hun leven veel controle verlies hebben ervaren, vinden dit vaak belangrijker dan mensen voor wie dat niet gold.

Ook in ons werk streven we naar regie. Helaas is het niet altijd mogelijk om controle uit te oefenen. Als starter begin je bijvoorbeeld onder aan de ladder en heb je te doen wat je wordt opgedragen. Je invloed is veelal kleiner dan van iemand met meerdere jaren werkervaring en in een hogere positie. In de consultancy zie je bijvoorbeeld vaak dat de agenda van assistenten wordt ingedeeld door de planning. De assistent zelf heeft dan weinig controle over de indeling van zijn tijd. Dit kan erg stresserend werken. Zeker als we de neiging hebben om te focussen op alle factoren waar we geen invloed op hebben zoals de ICT systemen die niet werken zoals we willen of die op handen zijnde reorganisatie of een pandemie.

 

7.     Vijandige kritiek



‘Feedback is een cadeautje’ is de uitspraak. En dat is zeker waar, zo lang feedback gegeven wordt vanuit zorgvuldigheid, betrokkenheid en met een gezonder balans tussen positieve en negatieve feedback.

In de praktijk geven de meeste managers makkelijker (opbouwende) kritiek dan complimenten. Het compliment is meestal slechts een opbouw naar waar het echt om gaat: wat je niet goed doet. Helaas zijn wij als mensen veel gevoeliger voor kritiek dan voor complimenten. Helaas hebben we ook de neiging om te lang te wachten met het geven van kritiek waardoor onze ergernis de bovenhand krijgt en de kritiek vijandig wordt gebracht.

Evolutionair gezien zijn we voor onze overleving meet gefocust op gevaar (fouten, kritiek ect) dan op successen en complimenten. We onthouden kritiek dus veel makkelijker. Om een gezonde balans te creëren en daarmee veiligheid voor de mensen om ons heen, kun je het beste een ratio van 1 op 4 aanhouden. M.a.w. 1 punt van kritiek voor 4 complimenten.

Dit vergroot de veiligheid (en growth mindset) en verkleint de spanning die kan leiden tot chronische stress. In de volgende blog reeks met alle praktische tips voor managers gaan we hier dieper op in. 



8.     Geen plezier meer in het werk (op de verkeerde plek)



Een groot gedeelte van ons leven bestaat uit werk. Het is dus belangrijk om werk te hebben waar we blij van worden en wat ons voldoening geeft. Helaas is dat lang niet altijd het geval. Veel mensen blijven te lang in een baan vanuit een behoefte aan veiligheid. Denk aan het gouden kooitje of ‘ik weet wat ik heb en niet wat ik krijg’ of omdat ze het lastig vinden om ontslag te nemen en te bepalen wat ze wel willen zoals bij young professionals vaak het geval is.

Als je start met werken, ontdek je voor het eerst echt wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Dit betekent in een aantal gevallen dat je baan niet overeenkomt met het beeld dat je had tijdens de sollicitatiegesprekken. En natuurlijk zijn er in elke functie aspecten die je niet leuk vindt. Maar asls je echt geen plezier en voldoening hebt in je werk. Wat dan? Veel starters zijn bang om tijdverlies op te lopen t.o.v. hun peers als zij switchen naar een ander vak of andere baan. Maar ook oudere werknemers vinden het spannend om te wisselen van baan. Het lijkt dan soms ‘makkelijker’ om maar te blijven zitten waar je zit. Helaas leidt dit veelal tot spanning en chronische stress.

Tot zo ver een toelichting op de 14 boosdoeners als het gaat om chronische stress en burn-out. Als we naar de burn-out cijfers kijken zien we da met name de young professionals geraakt worden door chronische stress en burn-out. Als manager is het handig om te weten hoe dat komt. In het volgende blog lees je hier alles over.


Blog 9. Waarom worden met name young professionals geraakt door chronische stress en burn-out?



Voor nu; Hoe is jouw feedback ratio als manager? Lukt het je om 4 complimenten te geven t.o.v. een punt van kritiek? Kijk of je jezelf de komende tijd een complimenten quota kan geven. En ja, het gaat hier dan wel om oprechte complimenten! Wat gaat het je opleveren?

Succes!

Laat een reactie achter