sfeerbeeld-vitaal

Coaching Vitaliteit en Burn out: preventie en herstel

 

  • Sport je weinig meer en eet je ongezond?
  • Tank je niet genoeg meer bij in het weekend?
  • Word je geleefd door je agenda?
  • ‘Moet’ je van alles van jezelf?
  • Slaap je slecht of heb je lichamelijke klachten?
  • Wil je je weer energiek en in balans voelen?

Mentale burn out symptomen:

  • Concentratieverlies
  • Besluiteloosheid
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenproblemen
  • Gevoelens van paniek
  • Snel kwaad/geïrriteerd
  • Neiging tot mateloosheid en verslaving
  • Gevoel van machteloosheid
  • Opgejaagd gevoel
  • Neerslachtigheid
  • Wantrouwen
  • Nergens zin in, ook niet in leuke dingen
  • Gevoelens van onzekerheid
  • Lichamelijke burn out symptomen:
  • Constante moeheid
  • Slapeloosheid
  • Gevoel van uitputting
  • Pijn in de spieren
  • Nek- en schouderpijn
  • Spanning op de buikstreek
  • Energieloze stem
  • Hoge ademhaling/hyperventilatie
  • Vergeetachtigheid
  • Geen of weinig zin in seks
  • Snel moe of grieperig
  • Darmproblemen
  • Hoge hartslag
  • Hoge bloeddruk

Wat is een burn out?

Burn out is niet een ‘mentaal zwakke mensen kwaal’, zoals soms wordt gedacht, maar een gedragsmatig, mentaal en vooral fysiek probleem.

 

Bij elke actie die je onderneemt, maakt je lichaam extra stress hormonen aan. In de oertijd diende deze stresshormonen ertoe om je in staat te stellen om snel te kunnen vechten of te vluchten bij dreigend gevaar. Met meer stresshormonen is je reactievermogen groter, kun je meer inspanning leveren en kunnen je hersenen meer verwerken. Erg nuttig als je leven in gevaar is. Nadat het gevaar was geweken, kwam de rust. Tijd om te herstellen en te vernieuwen, zodat je lichaam optimaal toegerust was voor een volgend gevaar (‘Van big-bang tot burn-out’, Witte Hoogendijk & Wilma de Rek).

 

Tegenwoordig is de wereld een stuk complexer.
Ons stress-systeem, grotendeels gevormd in de tijd dat er nog geen leven op land was, is continu overprikkeld door een enorme toename van stressoren: situaties en ervaringen die stress veroorzaken. Waar we vroeger stress hadden van een wild dier, hebben we nu de hele dag door stress omdat we moeten presteren, een ideaal gezin én geweldige carrière moeten hebben, deadlines moeten halen; we onszelf moeten bewijzen, mooi, cultureel onderlegd en ontwikkeld moeten zijn. Zelfs als we niet aan het werk zijn hebben we stress, waardoor we niet uitrusten. We plegen roofbouw op ons lichaam en raken uitgeput, overprikkeld en ontwikkelen klachten (spanningsklachten als rugpijn, hoofdpijn, slapeloosheid, hyperventilatie, etc.).

 

Als we geen tijd nemen om te herstellen, blijft ons stressmechanisme actief, ook als dit niet nodig is zoals wanneer we proberen te slapen. Door het uitblijven van hersteltijd en ontspanning en door de uitputting word je somber en depressief, neemt je weerbaarheid af en kun je je minder concentreren en overzie je het geheel niet meer. Dit noemen we overspannenheid. Als we zelfs dàn niet aan de bel trekken en maar doorgaan, komen we in een burn-out terecht. Een burn out is dus niet hetzelfde als werkstress. Er is niets mis met hard werken, zo lang je maar voldoende hersteltijd inbouwt.

Een burn out ontstaat omdat de balans tussen inspanning en ontspanning langdurig verstoord is.

 

direct-afspraak-maken

 

Coaching Vitaliteit en Burn out: preventie of herstel

Omdat burn out bestaat uit fysieke, mentale en emotionele klachten, richt mijn werkwijze zich altijd op je lichaam, je mentale kracht, je emoties en je gedrag. Hieronder de stappen die we bij burn out coaching doorlopen.

 

1.    Herstel en vitaliteit:
omdat overspannenheid en burn out klachten voortkomen uit fysieke uitputting is het belangrijk om eerst lichamelijk te herstellen en keuzes te maken die herstel en vitaliteit bevorderen.


2.    Inzicht:
uitputting –leidend tot overspannenheid en burn out – komt voort uit patronen die in de jongere jaren zijn ontwikkeld. Je kunt hierbij denken aan de behoefte om altijd sterk te zijn of altijd voor iedereen klaar te staan. Door het diepere patroon te achterhalen, dringen we gelijk door tot de kern zodat je bewust regie kunt gaan voeren.


3.    Uitzicht:

na inzicht is het natuurlijk van belang om ook de juiste praktische tools te krijgen. Je kunt hierbij denken aan vaardigheden op het gebied van assertiviteit, communicatie en beïnvloeding, mindfulness, etc. Alle ingrediënten die jij nodig hebt om jouw vitaliteit optimaal te houden en op vitaliteitsgebied de beste versie van jezelf te zijn.

Vraag vrijblijvend een skypegesprek aan :

SUCCESVERHALEN

HR Business Partner, Ministerie

‘We willen graag dat jij onze medewerker coacht op het gebied van assertiviteit en profilering omdat jij hier intern om bekend staat en echt het verschil maakt.’

Junior Associate, Persoonlijk Leiderschap, Advocatuur

‘Ik heb jou als een fijne trainer ervaren; praktisch, down to earth maar met veel aandacht en gevoel voor wat er speelt’

‘Rani is als coach totaal niet zweverig, zij heeft heel praktische adviezen die je direct in de praktijk toe kunt passen en waar je mee aan de slag kunt. Heel concrete tips gebruik ik nog regelmatig in de praktijk en zijn ‘in mijn systeem gesleten’.