In mijn vorige blog “hoe jouw drijfveren bijdragen aan stress en burn out en hoe je dit kunt voorkomen” (https://ranizuijdervliet.nl/hoe-drijfveren-bijdragen-aan-stress-en-burn-out-en-hoe-kunt-voorkomen/), heb ik al kort iets vertelt over de kracht en de valkuil van Drijfveren.

 

In de komende vijf blog behandel ik elke keer één drijfveer aan de hand van; kenmerken, kwaliteiten, valkuilen en tips.

 

 

Drijfveer 1: Doe een genoegen
Marleen is de ideale collega en vriendin. Zij staat altijd voor iedereen klaar, is oprecht geïnteresseerd en voelt intuïtief aan wat een ieder nodig heeft. Ze zorgt voor iedereen, is een warm mens en geeft makkelijk complimenten. Marleen is de verbindende factor in elke groep. Ze betrekt de stillere mensen bij het gesprek, stuurt attente kaartjes en voelt zich verantwoordelijk voor de sfeer en de harmonie. Zij houdt rekening met ieders behoeften en zal nooit kleinerend zijn.

 

Marleen heeft wat we een “Doe een genoegen” drijfveer noemen. Zoals je kunt zien in het voorbeeld, beschikken mensen met een “Doe een genoegen” drijfveer over een aantal mooie kwaliteiten. We zien deze drijfveer vaak terug in mensgerichte beroepen zoals; HR, L&D, support, coaches en bij mensen die werkzaam zijn in de zorg. Beroepen waar deze drijfveer goed van pas komt.

Mensen met de “Doe een genoegen” drijfveer willen het anderen naar hun zin maken en vragen zich af wat de ander nodig heeft.

 

Hoe herken je een “Doe een genoegen” drijfveer?

• Veelvuldig glimlachen
• Zachte stem
• Veel vragen en praten met een vragende toon (stem gaat aan het einde van elke zin licht omhoog)
• Veelvuldig knikken
• Opgetrokken wenkbrauwen

 

Kwaliteiten

Mensen met deze Drijfveer voelen zich “Ok” zo lang ze maar zorgen voor de behoeften van de ander. Het aanvoelen van anderen, en inspelen op onuitgesproken behoeften, is dan ook hun grootste kwaliteit.

• Oog voor alle belangen en behoeften in een groep
• Bemiddelend in discussies
• Ontvangend i.p.v. zendend
• Intuïtief sterk
• Harmonieus
• Warm
• Oprecht geïnteresseerd
• Hulpvaardig
• Attent en betrokken
• Aandacht voor emoties
• Empathisch vermogen

 

Valkuilen

Onder stress wordt een kwaliteit veelal een valkuil. De valkuil van de “Doe een genoegen” drijfveer is het gebrek aan aandacht voor zichzelf. Alle energie is gericht op de behoeften van de ander. Dit uit zich vaak in de volgende valkuilen:

• Moeite met begrenzing en het geven van negatieve feedback
• Moeite met “nee zeggen”
• Sub assertief
• Moeite met kritiek ontvangen ( het voelt persoonlijk)
• Te weinig ruimte innemen
• Conflict vermijdend
• Problemen van anderen overnemen
• Overgevoeligheid
• Moeite met loslaten en ruimte geven

 

Tips om je kwaliteiten te behouden en je valkuilen te vermijden

• Een drijfveer is een onbewust aangeleerd mechanisme dat je gedrag in grote mate kan bepalen. Om te voorkomen dat je onbewust in je valkuilen schiet, kun je deze tips wellicht gebruiken:
• Neem de tijd tussen wat er op je afkomt aan verzoeken en je antwoord daarop (kortom: las een korte pauze in voordat je antwoord geeft)
• Stel jezelf op een paar momenten per dag de volgende vraag: “Hoe gaat het met me?” en “Wat heb ik nodig?”
• Help een ander pas als deze er om vraagt en laat de verantwoordelijk voor het probleem bij de ander
• Vraag om hulp
• Vraag of iemand hulp wil in plaats van de vraag voor jezelf in te vullen
• Durf in de schuld te gaan staan: vraag iets aan een ander zonder eerst iets te geven
• Leer “nee” zeggen en je grenzen aangeven

Laat een reactie achter