Je hebt een goede baan en woont samen met je vriendin (natuurlijk kun je in dit voorbeeld overal waar “zij” staat, ook “hij” lezen). Ze is slim en ambitieus, heet een uitdagende baan, ze is opgewekt en ‘overal voor in’ en staat midden in het leven. Jullie zijn allebei druk met jullie carrière maar doen daarnaast genoeg leuke dingen. Jullie hebben het goed samen!
De laatste tijd merk je echter dat er iets is veranderd. Je vriendin maakt wel hele lange dagen op de zaak en als ze thuis is, staat de laptop vaak nog tot laat open. Ze slaapt minder goed, heeft in het weekend minder zin in sociale activiteiten en lijkt de hele tijd moe te zijn (voor een opsomming van alle symptomen van een burn out, lees mijn vorige blog https://ranizuijdervliet.nl/wat-een-burn-out-en-een-beeldscherm-gemeen-hebben/

 

Je maakt je een beetje zorgen. Ze is wel vaker druk maar dit duurt wel erg lang. En ze wordt er niet gezelliger op. Je probeert mee te denken en te helpen. Je luistert naar haar verhalen en draagt oplossingen aan in de trant van; “wat jij zou moeten doen..” en “morgen maak je een afspraak met je manager en dan zeg je…”. Helaas lijkt jouw betrokkenheid een negatief effect te hebben. Je oplossingen roepen irritatie op en lijken tot meer miscommunicatie te leiden. Het is iets minder gezellig thuis. Maar wat moet je dan? Je wilt je vriendin helpen maar hoe?
Naarmate de tijd vordert en er niets verandert raak je het ook een beetje zat. “Waarom luistert ze nou niet gewoon?”, “Waarom vraagt ze geen hulp?”, ‘Waarom zoekt ze geen andere baan als ze het zo slecht naar haar zin heeft?”. Als je heel eerlijk bent irriteer je je inmiddels ook op sommige momenten maar ja ze heeft al genoeg aan haar hoofd en je wilt geen egoïst zijn.

Herkenbaar?

Als je partner overspannen is of een burn out heeft, heeft dat een grote impact op haar maar ook op jouw leven. Je leeft immers samen onder een dak en wordt dagelijks geconfronteerd met de stemming en (het gebrek aan) energie van de ander. Je leeft mee, maakt je zorgen maar er ontstaat ook meer gedoe thuis terwijl je het zelf ook druk hebt. Hoe langer de situatie duurt hoe meer energie het ook jou kost. Na verloop van tijd lukt het niet altijd meer om begrip op te brengen, hoe graag je dat ook wilt. Je snapt eigenlijk niet waarom iemand in dezelfde situatie blijft “hangen” en niet ‘gewoon’ in beweging komt. Niets wat jij doet lijkt te helpen.

Wat kun je doen als je partner een burn out heeft? Hieronder vijf tips.

 

1. Geef je partner feedback m.b.t. wat je hem/haar ziet doen en of hoort zeggen.

In mijn vorige blog https://ranizuijdervliet.nl/wat-een-burn-out-en-een-beeldscherm-gemeen-hebben/ schreef ik dat een persoon met een burn out veelal de laatste is die doorheeft wat er aan de hand is. Als partner zie jij meestal eerder hoe het daadwerkelijk gesteld is met iemand. Het is dus ook belangrijk om je partner te vertellen wat je ziet en wat jouw beeld is. Verwacht echter niet gelijk acceptatie en dankwoorden. Iemand met een burn out heeft tijd nodig om te accepteren wat er aan de hand is. Feedback vanuit de omgeving wordt in eerste instantie als erg confronterend of aanvallend ervaren.

 

2. Geef waardevrije feedback.

Iemand met een burn out is vaak erg kritisch naar zichzelf. Als jij je zorgen uit in de vorm van kritiek, komt dat hard binnen en creëer je veelal weerstand in plaats van reflectie en (h)erkenning. Op die manier schiet je je doel voorbij. Zeg in plaats daarvan bijvoorbeeld: “Ik hoor je nu een paar weken zeggen dat je zo moe bent. Herken je dit? Ik maak me zorgen om je. Hoe gaat het met je?” i.p.v. “Je zeurt nu al weken dat je moe bent, maar je doet er niets aan”.

 

3. Vraag wat je partner nodig heeft van jou.

Vanuit betrokkenheid hebben we vaak de neiging om oplossingen aan te dragen voor de ander. We hebben pas het gevoel “nuttig” te zijn, als we het probleem voor de ander oplossen. Kortom door oplossingen aan te dragen, zorgen we voor onze eigen behoefte (ik ben nuttig) maar niet voor die van de ander. Door te vragen naar de behoefte van de ander, voorkom je een heleboel irritatie. Meestal is een luisterend oor genoeg.

 

4. Geef je partner de ruimte

Mensen in een burn out zijn overprikkeld en lichamelijk uitgeput. Dit maakt dat zij snel moe zijn en weinig prikkels kunnen verwerken. Geef je partner de ruimte om te doen wat hij/zij nodig heeft. Natuurlijk is dat soms lastig, jij wilt ook samen dingen doen. Echter als je je partner geen ruimte geeft, duurt het proces langer. Andersom, door je partner ruimte te geven, zal je partner eerder iets met en voor jou willen doen als hij/zij een goede dag heeft.

 

5. Zorg goed voor jezelf!

Het is belangrijk om goed te zorgen voor je partner MAAR het is net zo belangrijk om goed voor jezelf te zorgen! Een burn out is een grote aanslag op je partner, op jullie relatie en op jou. Herstellen van een burn out is een lang en intensief proces. Je helpt je partner niet door je eigen leven stop te zetten. De kans is groot dat je partner zich daar dan ook nog schuldig over voelt. Blijf dus leuke dingen doen, afspraken maken en genieten! Ga niet op eieren lopen thuis. Vragen wat de ander nodig heeft, is belangrijk maar uitspeken hoe het met jou gaat en wat jij nodig hebt is net zo belangrijk. Je kunt immers alleen goed voor een ander zorgen, als je goed voor jezelf zorgt.

 

Heb jij een partner die in een burn out zit en kun je wat tips gebruiken? Of vind je het fijn om eens een afspraak te maken samen met je partner? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

 

Heb jij ook een partner met een burn out (gehad) of heb je zelf een burn out gehad? Deel hieronder jouw gouden tip en help daarmee een ander in dezelfde situatie!

 

 

Laat een reactie achter