Young professionals en chronische stress/burn-out: stress is gezond!

 

Wil jij graag jullie talentvolle young professionals en Millennials omtoveren naar autonome en stressbestendige werknemers? Lees de komende paar weken mijn blogs over Chronische stress/burn-out onder Millennials/young professionals.

Wist je dat uit cijfers van het CBS blijkt dat een burn-out de organisatie gemiddeld 60.000 euro kost? En dat 70% van de starters stress klachten hebben, 25% is dagelijks bang om een burn out te krijgen en 14% krijgt daadwerkelijk een burn-out. In 2017 waren dat 100.000 starters.

 

Een burn-out is met de juiste kennis, relatief makkelijk te voorkomen.

Als opgeleid stress en bun-out coach en trainer van young professionals/Millennials zie, ik tegenwoordig in elke groep waar ik mee werk, minimaal één deelnemer met chronische stress, hard op weg naar een burn-out, zonder dat hij of de organisatie zich dat realiseert. Pijnlijk om te zien maar ook frustrerend want een burn-out is met de juiste kennis, relatief makkelijk te voorkomen. Helaas ontbreekt die kennis veelal bij Millennial/young professional én de organisatie erachter. Het gevolg: ellende voor je medewerker én voor de organisatie; hoge kosten, een slechte reputatie, hoger verloop en extra druk op de achterblijvende collega’s.

De komende paar weken neem ik je mee in de wereld van young professionals en (chronische) stress. Ik leg uit wat (chronische) stress is, hoe het ontstaat, waarom juist Millennials last hebben van chronische stress en wat jij kan doen als organisatie/manager om chronische stress te voorkomen.

Deel 1: Wat is (chronische) stress en wat is het verschil met stress?

 

Stress is gezond en belangrijk

Stress: voor de meeste mensen heeft het woord stress een negatieve betekenis. Stress is slecht en gevaarlijk en leidt tot gezondheidsproblemen en burn-out. Toch?

Ja en nee. Stress kan inderdaad leiden tot gezondheidsproblemen maar ons stress-systeem zorgt er ook voor dat we kunnen functioneren en het beschermt ons. Daarom begint dit hoofdstuk met de positieve werking van stress. Stress is gezond en belangrijk!
Moet jij voor een belangrijke dag of belangrijke sportwedstrijd ook altijd naar het toilet?
Zonder stress kun je niet leven en niet presteren. Ons stress-systeem zorgt ervoor dat we, in spannende situaties maar ook bij pijn en angst; cortisol, adrenaline en noradrenaline aanmaken. Deze stress hormonen zorgen er (tijdelijk) voor dat; ons hart sneller gaat kloppen, we onze darmen en blaas legen zodat we sneller kunnen rennen en hoger kunnen springen, we extra alert zijn en er meer zuurstof naar onze spieren gaat. Stress helpt ons om een stapje extra te doen of te pieken op het juiste moment. Het zorgt ervoor dat je je examen goed maakt en de beste wedstrijd speelt die je kunt spelen. Het geeft ons een extra dosis brandstof en extra alertheid wanneer we dat nodig hebben.

 

Chronische stress is niet gezond

Chronische stress is een proces van langdurige roofbouw door lang achter elkaar meer energie uit te geven dan je hebt, waardoor je uitgeput raakt, je lichaam ontregeld raakt en je niet meer hersteld van een normale inspanning. We noemen dit chronische stress die kan eindigen in een burn-out.

 

Chronische stress: een disclaimer!

De symptomen van chronische stress, lijken sterk op de symptomen van een aantal lichamelijke aandoeningen zoals bijvoorbeeld; de ziekte van pfeiffer, schildklier afwijkingen, vitamine tekort etc. Het is dan ook essentieel om eerst een bezoek aan de huisarts te brengen als je lichamelijke klachten ervaart. Je huisarts kan middels een bloedonderzoek een lichamelijke aandoening vast stellen of uitsluiten.

 

Wat is chronische stress en hoe ontstaat het? De feiten.

Stress is gezond totdat we er langdurig te lang, te veel van hebben zonder tijd om te herstellen. Ons lichaam krijgt dan geen kans meer om de aanmaak en afbraak van stresshormonen (cortisol, noradrenaline en adrenaline) in balans te houden en te herstellen door ons stresspeil weer te laten zakken.

Zoals ik al schreef; stress is functioneel. Het maakt dat je kunt functioneren, en zelfs kunt pieken onder druk. Als je je inspant, activeer je je stress-systeem. Na de inspanning, herstel je weer en komt je lichaam weer tot rust. Ook als je na inspanning, niet genoeg herstelt maar je prestatieniveau verlaagt, herstel je prima. Als je echter na inspanning niet genoeg tijd neemt om te herstellen en je blijft op een hoog prestatieniveau functioneren, word je moe. Het is dan noodzakelijk om hersteltijd in te bouwen in de vorm van rust of slaap.

Als je dat niet doet, vangt je lichaam je energie tekort op door je stress-systeem nog verder te activeren. Je maakt steeds meer stress hormonen aan, terwijl je steeds verder uitgeput raakt. Zo ontstaat een hersteltekort. Een hersteltekort betekent dat je van een normale inspanning, niet meer hersteld. Je blijft moe. Naarmate je herstel tekort toeneemt, moet je meer inspanning leveren voor dezelfde prestatie. Dit zorgt weer voor een groter hersteltekort waardoor je nog meer inspanning nodig hebt voor dezelfde prestatie, etc etc. We noemen dit ook wel roofbouw.

Hoe herken je een opgestapeld hersteltekort bij je young professional/Millenials

• Ze hebben moeite met alles wat afwijkt van routine en vallen terug op routine. Het lukt ze slecht om in te spelen op wisselende situaties.
• Het tempo van de Millenial zakt terug
• Ze maken vergissingen en twijfelen eerder. Ze zijn onzeker(der).
• Ze hebben problemen met hun aandacht, met meerdere dingen tegelijk doen, want ze zijn eerder afgeleid en hebben moeite met het vasthouden van de rode draad. ZE ogen chaotischer.
• Ze hebt meer moeite met lezen, denken, plannen en beslissingen nemen
• Ze hebben geheugenproblemen, time-management problemen en maken bijvoorbeeld dubbele afspraken. Ze kunnen hun agenda niet meer overzien en beheren.
• Ze vinden het moeilijk werk los te laten en te delegeren.

Stresshormonen: the gift that keeps on giving

Als je langere tijd in die neerwaartse spiraal blijft zitten en geen hersteltijd inbouwt, blijft je stress systeem op den duur 24 uur per dag actief, ook ‘nachts of in het weekend, als er geen stressbronnen aanwezig zijn. Je merkt dat je niet meer tot rust komt als je niets doet. Je slaapt slecht in of slaapt slecht door, voelt je onrustig en kan moeilijk stil zitten. Als je stress-systeem maar lang genoeg actief blijft en je te veel stresshormonen blijft aanmaken, wordt een verhoogd niveau aan stress hormonen het ‘nieuwe normaal’. Je lichaam heeft dan een nieuw basis niveau, wat hoger ligt dan je normale/gezonde niveau. Je lichaam is dan blijvend ontregelt en herstelt niet meer spontaan. We spreken dan van chronische stress.

 

Burn-out is een lichamelijke kwaal

Natuurlijk ontstaat een burn-out onder andere door belemmerende overtuigingen, verkeerde keuzes, patronen en een gebrek aan zelfmangement. De oorzaken van chronische stress/burn-out, onder Millennials/young professionals, komen in een volgend blog uitgebreid aan bod. Maar Chronische stress/burn-out is uiteindelijk een lichamelijke aandoening. Het zit dus niet alleen maar ‘tussen je oren’ zoals vaak wordt aangenomen. Het is daadwerkelijk een lichamelijk ‘hardware’ en een ‘software’ probleem:

Hardware: je hormoonhuishouding verandert, net als bepaalde gebieden in de hersenen, zoals het groter worden van je angst-, en pijncentrum en het verkleinen van je prefrontale cortex (het gebied van waaruit we kunnen relativeren, afwegingen kunnen maken, beslissingen maken etc etc)
Software: falend herstelgedrag dat leidt tot roofbouw (je verbruikt meer energie dan je hebt en geeft je lichaam geen kans om de batterijen weer op te laden waardoor je steeds meer uitgeput raakt) in het lichaam waardoor mensen zich uitgeput voelen of juist opgejaagd.

In mijn volgende blog ga ik uitgebreid in op de vraag:

Hoe komt het toch dat juist alle young professionals/Millennials tegenwoordig burn-lout zijn? Kunnen ze gewoon ‘niets meer hebben’ of spelen andere factoren een rol?

 

Het programma ‘Young professionals on top’ voorkomt chronische stress en burn-out.

Gedurende dit programma leren young professionals/Millennials hoe zij chronische stress kunnen (h)erkennen en kunnen voorkomen. Reacties van deelnemers:

‘Ik wist niet dat ik veel meer chronische stressklachten had dan ik dacht. Dit is echt een wake-up call geweest!’

‘Confronterend maar precies wat ik nodig had.’

‘Ik weet nu precies wat me te doen staat!’

 

Wil je meer weten? Vraag een gratis gesprek aan hier op mijn website of bel me op 0626558428.

 

 

 

Laat een reactie achter