Afgelopen week schreef ik in het blog (https://ranizuijdervliet.nl/waarom-organisatie-millennials-snel-kwijtraakt-en-hoe-kunt-behouden/) over het grote aantal millennials dat zich niet gemotiveerd veoelt, twijfelt aan hun baan en op het punt staat om te vertrekken bij hun organisatie. Dit leidt voor organisaties o.a. tot grote kosten, hoger langdurig verzuim en slechte reclame.
Op basis van twintig jaar ervaring met het trainen en coachen van young professionals/millennials die starten met werken, onderscheid ik 4 fases die millennials doorlopen aan de start van hun carrière van enthousiaste beginner tot autonome professional. Elke fase kent zijn eigen ups en downs en vraagt om een andere vorm van begeleiden.
De komende vier weken deel ik elke week een blog met u waarin ik deze vier fasen verklaar. En je tips geef om uw millennials optimaal te begeleiden in elke fase. Vandaag fase 2.

Ontwikkelfase 2: De ontgoochelde leerling

De eerste fase van starten met werken is vergelijkbaar met de vroegere traditionele huwelijksreis. Je hebt lang moeten wachten maar eindelijk ben je samen! Alles waar je al die tijd naar hebt verlangt, wordt werkelijkheid en je kan je geluk niet op. Vanaf nu ben je alleen nog maar gelukkig samen.

Maar dan draag je je bruid over de drempel en ben je thuis. Na de roze wolk, volgen al snel de vieze sokken en de ruzies over het opruimen van de schuur of het doen van de was. De wittebroodsweken zijn voorbij en de roze wolk is overgedreven. Het is nog steeds fijn om samen te zijn maar, zo ontdek je, een goed huwelijk is soms ook hard werken.

Starten met werken is te vergelijken met een huwelijksreis. De young professional is, in Fase 1, hoopvol, blij, gemotiveerd en kan niet wachten om van start te gaan. Helaas duurt ook fase 1 niet eeuwig. En volgt er voor de young professional een volgende fase in het werkende leven. De fase van ontgoocheling.

De roze wolk trekt op en de realiteit doet zijn intrede. De young professional begint tegen dingen aan te lopen, senior collega’s die minder veranderingsgezind zijn en ‘dwars liggen’, systemen die frustreren, klantgesprekken die niet lekker lopen, overvolle werkdagen die energie vreten en ten koste gaan van het rijke sociale leven van de studietijd etc. etc. Kortom: de starter begint voor het eerst een vorm van pijn te voelen.

Fase 2 ‘De ontgoochelde leerling’ kenmerkt zich door:

 

• Groeiende kennis en kunde op het gebied van hard skills

Alle opleidingen, routine werkzaamheden en vlieguren werpen de eerste vruchten af. De millennial weet al een stuk meer dan in fase 1. Helaas, valt er ook nog heel veel meer te leren. Hoe meer de young professional weet, hoe meer hij ontdekt wat hij nog niet weet/kan. In deze fase vraagt de millennial zich af of hij het ooit gaat leren.

• Laag zelfvertrouwen en lagere motivatie

Het eerste enthousiasme neemt af en de eerste frustraties dienen zich aan. De Young professional begint tegen dingen aan te lopen en ontdekt zijn beperkingen. Werken valt niet mee, elke dag naar dezelfde plek om dezelfde dingen te doen en ‘avonds moe naar huis. Geen tijd of energie meer om te sporten, gezond te eten of al je vrienden te zien. Ontdekken dat je ér nog lang niet bent’. Het vreet aan je zelfvertrouwen.

De huidige young professional leeft in de bol.com maatschappij en is gewend aan snelheid. Als hij vanmiddag een barbecue bestelt, kan hij vanavond nog barbecueën. En waar wij, oudere generaties één week moesten wachten op aflevering 2 van onze favoriete serie, is de huidige generatie gewend om dat te kijken wat hij maar wil, waar hij maar wil. De millennial snakt, ook in zijn carrière, naar die snelheid. Stilstand is achteruitgang. Routine werkzaamheden vervelen snel en de promoties zijn uitgestippeld. Helaas is fase 2 een, pijnlijke maar ook noodzakelijke, reality check waar de leidinggevende een belangrijke rol in speelt.

Dit is de fase waarin young professionals zichzelf vragen stellen als: ‘Ga ik het ooit leren’, ‘Is dit wel iets voor mij?’, ‘Moet ik het niet elders gaan proberen?’. Voor organisaties is dit een kritieke fase om talenten vast te houden of juist kwijt te raken. Een goede begeleiding van young professionals door managers is in deze fase (en fase 3) essentieel.

Waar de focus in fase 1 alleen gericht was op hard skills, worden in deze fase, naast de hard skills, ook de soft skills belangrijk. ‘Hoe ga ik om met die oudere collega met weerstand?’, ‘Hoe kan ik beter mijn grenzen aangeven?’. ‘Hoe ga ik om met werkdruk en stress?’ en ‘Hoe kan ik de regie voeren over mijn dag?’ zijn vragen die in deze fase naar boven komen. De young professional heeft ontdekt dat je er alleen met hard skills niet komt en heeft behoefte aan uitwisseling, inzicht en begrip.

 

Wat hebben young professionals in deze fase nodig:

In fase 2, hebben de young professionals, in mindere mate, nog dezelfde dingen nodig als in fase 1 namelijk:
• Duidelijke resultaat afspraken: wanneer is het resultaat gehaald?
• Voorbeelden uit de praktijk, meekijken, meelopen.
• Bila’s gericht op kennis en kunde maar ook op zelfvertrouwen, belemmerende overtuigingen.
• Aanmoediging op het gebied van het stellen van vragen.
• Informatie: Hoe meet je mijn performance? Is dit ook het niveau wat er van me wordt verwacht?
• De onuitgesproken regels binnen de organisatie/het team: de do’s en dont’s.
• Een actieplan: wat moet ik doen?
• Duidelijke tijdslijnen: wat verwacht je wanneer van me en wat doe ik als ik dit niet ga halen?
• Prioriteiten: waar wordt ik voor betaald en waar mag ik ‘nee’ tegen zeggen?
• Helderheid over waar hun verantwoordelijkheden liggen en waar die ophouden

Specifieke behoeften Fase 2

Naast bovenstaande-, heeft de millennial in deze fase ook andere behoeften, te weten:

Het besef dat hij fouten mag maken.

De wetenschap dat van een starter verwacht wordt dat hij experimenteert en dus fouten maakt. Starters hebben het gevoel dat ze alles zo snel mogelijk perfect moeten kunnen en zijn daardoor extra bang om fouten te maken waardoor ze wellicht risico’s mijden en minder leren.

Antwoord op de vraag; ‘Waarom moet ik dit doen?’.

Waar de starter in de eerste fase nog geen ruimte heeft voor het grotere geheel, is het in deze fase belangrijk om te weten op welke manier hij bijdraagt aan het geheel. De young professional heeft in Fase 2 de behoefte om te weten dat wat hij doet, ertoe doet.

Een aanspreekpunt om zorgen, frustraties en twijfel te delen.

Naast de bila’s gericht op resultaten en werkzaamheden is het juist in deze fase essentieel dat de young professional zijn emoties kan delen. Als een leidinggevende hier tijd voor maakt, verkleint dit de kans dat de young professional ‘opeens’ vertrekt aanzienlijk.

• Het is fijn om een aanspreekpunt te hebben maar het uit zichzelf delen van kwetsbaarheden en twijfels is voor een young professional moeilijk. Een goede leidinggevende, moedigt deze gesprekken aan door zelf ook kwetsbaarheid te tonen en oprecht geïnteresseerd te zijn in wat de medewerker bezig houdt.

Balans tussen positieve en negatieve feedback.

Binnen veel organisaties ontbreken beide-, of een van beide typen feedback. In deze fase is het belangrijk dat de millennial weet waar hij staat ten opzichte van peers. ‘Lig ik op schema of loop ik voor of loop ik achter?!’ is de vraag die alle young professionals bezig houdt in deze fase. Zonder feedback, is de kans groot dat je je young professionals kwijtraakt.

Aandacht voor werk én privé.

Als leidinggevende loont het om ook met je young professionals te praten over werk-privé balans. Juist in deze fase ontstaat, chronische stress en vallen young professionals langere tijd uit. In een van mijn volgende blogs, na deze vier fases, zal ik ingaan op het ontstaan en voorkomen van chronische stress onder young professionals.

Hard-, en soft skills opleidingen/begeleiding.

Zoals ik eerder al aangaf ontstaan de eerste pijntjes in deze fase. Young professionals zijn in deze en de volgende fase extreem gebaat bij opleidingen/begeleiding op het gebied van soft skills omdat ze inmiddels intrinsiek gemotiveerd zijn om zich te ontwikkelen op het gebied van persoonlijk leiderschap en vaardigheden.

Tevens is dit de fase waarin millennials grote behoefte hebben aan het uitwisselen van ervaringen, tips en tricks met peers.

Het liefste in een context geleid door een professional (trainer/coach) van buiten de organisatie. De angst voor repercussies is groot waardoor er minder openheid ontstaat als een training/intervisie intern wordt verzorgd. Natuurlijk is het belangrijk om een professional in te zetten, die niet alleen maar meehuilt met de wolven in het bos, maar die de belangen van organisatie en professional ‘alignt’, een spiegel voorhoud, uitdaagt, ondersteunt en precies weet wat er speelt bij de doelgroep.

Volgende week, licht ik in mijn blog fase 3 ‘De capabele maar voorzichtige presteerder’ toe.

In mijn programma ‘Young Professionals On Top!’, geef ik jullie millennials inzicht in-, en ondersteun ik ze bij het doorlopen van alle vier de fasen. Ze leren hun eigen behoeften te uiten, en vervullen en hun aannames te checken waardoor ze sneller, gemotiveerder, doorgroeien van enthousiaste starter naar autonome professional.
Uitspraken van oud-deelnemers:

‘Waarom vertelt niemand mij dit aan de start?!’
‘Dit is precies wat ik nu doormaak alleen wist ik dat niet.’
‘’Nu weet ik wat me te doen staat.’

(H)erkennen jullie Fase 2 tijdig bij jullie young professionals? En wat doen jullie om ze in deze fase goed te begeleiden en daarmee vast te houden?

Groet,
Rani
==========================

Over Rani Zuijdervliet

Ik ben no-nonsense psycholoog en begeleid organisaties en hun young professionals, in de commerciële dienstverlening, waardoor zij minder stress ervaren en sneller functioneren als autonoom professional.

Hierdoor kunnen zij eerder doorgroeien, managen ze stress effectief en zetten hun talenten optimaal in. Dit leidt voor de organisatie tot kostenbesparing op het gebied van langdurig ziekteverzuim en recruitment én zorgt voor een goede doorstroom van getalenteerde young professionals waardoor ze behouden blijven voor de organisatie.
Met mijn 20 jaar ervaring heb ik duizenden young professionals getraind en gecoacht. Ik ben ook opgeleid tot burn-out coach. Ik leer young professionals omgaan met chronische stress voordat ze die ook echt ervaren, zodat ze grip krijgen op hun leven en werk en burn-out voorkomen. Op dit vlak werk ik met wetenschappelijk gevalideerde vragenlijsten waardoor ik niet alleen curatief maar daadwerkelijk preventief aan de slag ga.
Ik hou van een praktische aanpak, ik wind er geen doekjes om. Ik zeg graag gewoon hoe ik het zie en ben niet vies van doorpakken. ‘What you see is what you get’. Lekker helder en overzichtelijk.
Ik ben oprecht en gezond nieuwsgierig naar de mensen met wie ik werk. Ik hou van echte mensen. En van echt contact. Ik kijk naar wat er nu nodig is en wat jullie organisatie en young professionals nu het beste helpt, op weg naar jullie gezamenlijke doelen.
Geen standaard aanpak dus, maar specifiek gericht op de resultaten die jullie als organisatie en medewerker willen behalen. En als er iets extra’s nodig is, zet ik met liefde een tandje bij.

 

2 reacties

  1. Frans Pattisapakoly op 25 september 2019 om 12:05

    heel mooi helder verwoord in Jip en Janneke taal.

    • Rani op 26 september 2019 om 09:24

      Hoi Frans,

      Dank voor je compliment! Mocht je interesse hebben, FASE 1 heb ik in mijn vorige blok beschreven en FASE 3 en 4 volgen de komende twee weken.

      Groet Rani

Laat een reactie achter