Onlangs verzorgde ik een paar workshops voor millennials bij een middelgrote financiële instelling. Gedurende deze workshop deed meer dan 50% van de millennials uitspraken als: ‘Ik voel me niet gemotiveerd op dit moment’, ‘Ik twijfel of dit wel de baan is voor mij’, ‘Na 1,5 jaar vraag ik me af of ik niet het verkeerde vak heb gekozen.’

Als trainer/coach van duizenden young professionals/millennials, hoor ik dit soort uitspraken bij alle organisaties waar ik kom. Young professionals/millennials die nog niet zo lang gestart zijn met werken en niet gemotiveerd zijn, twijfelen en overwegen om te gaan solliciteren.

Grote uitspraken met grote gevolgen, voor jouw organisatie:

• Je bent gedwongen om weer te investeren in recruitment en het opleiden en inwerken van nieuwe mensen. Een grote kostenpost.
• Millennials die snel/ontevreden weggaan omdat ze het niet naar hun zin hebben, zijn geen reclame voor jouw organisatie
• Meer ervaren young professionals moeten de gaten opvullen en de nieuwe mensen inwerken waardoor zij al snel een te hoge werkdruk ervaren en sneller uitvallen of ontslag nemen
• Goede millennials zijn moeilijk te krijgen, de concurrentie is groot

Hoe komt het dat millennials al vrij snel gedemotiveerd raken?

Een millennial die begint met werken, heeft grote plannen en ambities. In hun hoofd hebben ze hun carrière pad al uit gestippeld. Als ze denken aan carrière maken, denken ze aan een rechte stijgende lijn.
In de praktijk werkt het natuurlijk heel anders. Een carrière opbouwen gaat niet volgens een rechte stijgende lijn maar is meer een kluwen van ups en downs die elkaar rap kunnen afwisselen. Beginnen met werken is: spannend, leuk, uitdagend, het geeft voldoening, maar ook bij vlagen, vermoeiend, ingewikkeld, energievretend en soms demotiverend/confronterend.
Helaas zijn er maar weinig millennials die dat hardop uitspreken en zijn de senior collega’s en managers dit gevoel snel vergeten. Veel millennials voelen zich alleen aan de start van hun werkende leven. Op social media zien zij al hun vrienden succesvol en gelukkig zijn én promotie maken waardoor ze het gevoel hebben dat zij de enige zijn die worstelen.

4 ontwikkelfasen: van gedreven starter tot autonome professional

Op basis van twintig jaar ervaring met het trainen en coachen van young professionals/millennials die starten met werken, onderscheid ik 4 fases die millennials doorlopen aan de start van hun carrière. Elke fase kent zijn eigen ups en downs en vraagt om een andere vorm van begeleiden.
De komende vier weken deel ik elke week een blog met u waarin ik deze vier fasen verklaar. En u tips geef om uw millennials optimaal te begeleiden in elke fase. Vandaag fase 1.

 

Fase 1. De gedreven starter

Deze fase wordt gekenmerkt door:
• Hoge motivatie en laag zelfvertrouwen
De millennials zijn net afgestudeerd en hebben natuurlijk al wel wat werkervaring opgedaan in de vorm van een bestuur jaar of een bijbaan naast hun studie en als stagiair. Ze hebben zin om eindelijk echt aan de slag te gaan in hun eerste ‘grote mensen baan’ en zich te bewijzen. Eindelijk kunnen ze het geleerde in praktijk brengen! Ze zijn erg gemotiveerd maar voelen zich soms ook onzeker en kunnen stiekem gedachten hebben als: ‘kan ik het wel?’ of ‘Straks val ik door de mand en blijkt dat ik helemaal niet voldoe.’.

 

• Lage kennis en lage kunde
Ze hebben een heleboel geleerd maar helaas nog beperkte ervaring met het echte werk. Een ‘grote mensen baan’ is sowieso nieuw voor ze en omdat ze jong zijn is hun gebrek aan ervaring voor iedereen zichtbaar.

Veel organisaties bieden in deze fase trainingen aan ter ondersteuning van de millennials in de eerste fase. Organisaties kopen dure opgetuigde programma’s in op het gebied van soft skills zoals assertiviteit en persoonlijk leiderschap. Helaas is dit, in deze fase, vaak weggegooid geld. In mijn ervaring vindt hier een mismatch plaats tussen de wens van de organisatie en de behoeften van de millennials.

Dit komt mede omdat millennials in deze fase nog niet aan lopen tegen soft skills obstakels en vraagstukken. Thema’s als effectief beïnvloeden en onderhandelen ‘leven’ nog niet omdat alle energie gericht is op het vergroten van kennis.

De startende millennial wil zich snel competent voelen en hard skills zijn houvast. Alle energie is dan ook gericht op het opbouwen van expertise zodat zij serieus genomen worden als gesprekspartner en collega’s.

 

Wat hebben millennials in deze fase nodig:

• Duidelijke resultaat afspraken: wanneer is het resultaat gehaald?
• Voorbeelden uit de praktijk, meekijken, meelopen.
• Bila’s gericht op kennis en kunde maar ook op zelfvertrouwen, belemmerende overtuigingen.
• Aanmoediging op het gebied van het stellen van vragen.
• Informatie: Hoe meet je mijn performance? Is dit ook het niveau wat er van me wordt verwacht?
• De onuitgesproken regels binnen de organisatie/het team: de do’s en dont’s.
• Een actieplan: wat moet ik doen?
• Duidelijke tijdslijnen: wat verwacht je wanneer van me en wat doe ik als ik dit niet ga halen?
• Prioriteiten: waar wordt ik voor betaald en waar mag ik ‘nee’ tegen zeggen?
• Helderheid over waar hun verantwoordelijkheden liggen en waar die ophouden

In mijn programma ‘Young Professionals On Top!’, geef ik jullie millennials inzicht in-, en ondersteun ik ze bij het doorlopen van alle vier de fasen. Ze leren hun eigen behoeften te uiten, en vervullen en hun aannames te checken waardoor ze sneller, gemotiveerder, doorgroeien van enthousiaste starter naar autonome professional.
Uitspraken van oud-deelnemers:
‘Had ik dit maar eerder geweten!’
‘Dit is precies wat ik nu doormaak alleen wist ik dat niet.’
‘Waarom heeft niemand mij dit vertelt?!’
‘Wat een opluchting; iedereen heeft dit dus aan het begin!’

Wat zijn tot nu toe jouw ervaringen als het gaat om het vasthouden van millennials binnen jullie organisatie?

Groet,
Rani

* In dit artikel worden de termen young professional en Millennial met elkaar afgewisseld.
==========================

Over Rani Zuijdervliet

Ik ben no-nonsense psycholoog en begeleid young professionals, binnen middelgrote organisaties in de financiële dienstverlening, waardoor zij minder stress ervaren en sneller functioneren als autonoom professional.

Hierdoor kunnen zij eerder doorgroeien, managen ze stress effectief en zetten hun talenten optimaal in. Dit leidt voor de organisatie tot kostenbesparing op het gebied van langdurig ziekteverzuim én stromen getalenteerde young professionals eerder door en blijven zo behouden voor de organisatie.

Met mijn 20 jaar ervaring heb ik duizenden young professionals getraind en gecoacht. Ik ben ook opgeleid tot burn-out coach. Ik leer mijn klanten omgaan met stress voordat ze die ook echt ervaren, zodat ze grip krijgen op hun leven en werk en burn-out voorkomen. Op dit vlak werk ik met wetenschappelijk gevalideerde vragenlijsten waardoor ik niet alleen curatief maar daadwerkelijk preventief aan de slag ga.
Ik hou van een praktische aanpak, ik wind er geen doekjes om. Ik zeg graag gewoon hoe ik het zie en ben niet vies van doorpakken. ‘What you see is what you get’. Lekker helder en overzichtelijk.

Ik ben oprecht en gezond nieuwsgierig naar de mensen met wie ik werk. Ik hou van echte mensen. En van echt contact. Ik kijk naar wat er nu nodig is en wat jou nu het beste helpt, op weg naar je doelen.
Geen standaard aanpak dus, maar specifiek gericht op jou. En als er iets extra’s nodig is, zet ik met liefde een tandje bij.

 

Laat een reactie achter