Peter werkt sinds twee maanden voor een middelgrote organisatie in de zakelijke dienstverlening. Hij heeft bij binnenkomst keurig alle spullen opgestuurd gekregen en een heel leuk en informatief online onboarding programma gevolgd. Hij snapt nu een stuk beter hoe de organisatie in elkaar zit. Zijn manager is druk maar natuurlijk kan hij hem altijd bellen als hij vragen heeft!

Peter woont alleen en voelt zich wel wat afgesneden van de wereld. Hij spreekt zijn manager af en toe maar dat zijn toch grotendeels operationele gesprekken en hij wil zijn manager niet te veel lastig vallen want die is al druk genoeg.

Omdat Peter alleen  woont, klapt hij de laptop ‘s avonds nog even open. Werk en privé lopen zo een beetje in elkaar over. Dat vindt hij wel lastig. Aan het einde van de dag heeft hij wel wat hoofdpijn. Pauzes nemen schiet er ook een beetje bij in. Hij is namelijk meer tijd kwijt om zijn werk te doen omdat hij minder vragen stelt aan collega’s en hij wel dezelfde kwaliteit wil leveren.

Hij maakt zich zorgen over zijn voortgang; ‘Ontwikkeld hij zich wel hard genoeg? Hoe doet hij het in verhouding tot anderen? Hoe gaat hij om met zijn concentratieproblemen? En hoe maakt hij zichzelf zichtbaar binnen deze online organisatie?’.

Onboarding alleen is niet genoeg voor starters.

Het is belangrijk om nieuwe werknemers een warm welkom te geven en wegwijs te maken binnen de nieuwe organisatie. Een online onboarding programma is daarin een belangrijk instrument. Echter een goed online onboarding alleen is (in deze tijd) niet genoeg voor starters.

Startende young professionals zijn opgeleid voor een vak, niet voor een baan. Zij moeten wegwijs raken binnen de organisatie én wegwijs worden binnen het werkende leven. Dat is normaal al een hele klus maar nu, door het thuiswerken, een dubbele uitdaging.

  • Elk jaar zitten er 100.000 starters op de bank met een burn-out. Hoeveel burn-outs denk je dat er eind 2020 zijn? En hoe ga jij ervoor zorgen dat jouw young professionals gezond blijven?
  • In hoeverre ondersteunen jullie de young professionals extra in deze tijd?
  • In hoeverre is jullie onboarding expliciet gericht op de behoeften en ontwikkeling van de young professionals?
  • In hoeverre zijn jullie managers in staat om, naast operationele gesprekken, verbinding te creëren, zorgen weg te nemen, signalen op te pikken en empathie te tonen in hun gesprekken met startende young professionals?

Wil jij weten hoe jullie GenY optimaal kunnen ondersteunen in deze tijd zodat zij soepel starten en doorgroeien naar de rol van autonome professional? Vraag een vrijblijvend gesprek aan info@ranizuijdervliet.nl of 0626558428.

Laat een reactie achter